Přehled soutěžících
První zástupce, reprezentující střední Evropu, pochází z Německa. A hned se jedná o žhavého kandidáta na vítězství v anketě. Nejedná se totiž o nic jiného, než o klasické ICE3. Vlaky ICE3 sice nepatří k nejnovějšímu, co najdeme na železnici, ale zato k nejpohodlnějšímu a nejmoderněji vypadajícímu. Největší výhodou těchto vlaků je, že nabízí cestujícím i kupéčka. Pravda, v obou třídách jsou jen tři klasická kupéčka, což není Bůh ví jak dost, ale pokud budeš mít příležitost jedno kupé obsadit, byla by hloupost nevyužit ji.
Druhý soutěžící pochází za další německy mluvící země, konkrétně z Rakouska. Tuto zemi reprezentují netrakční jednotky railjet. Railjety nabízí kromě 1. a 2.třídy také tzv. "Bussines class", jenž je veřejností uznávána. Ani 1.třída nevypadá vůbec špatně. Komfort je v jedničce je totiž srovnatelný s komfortem německých vlaků ICE (samozřejmě mám na mysli stále 1.třídu). Ovšem, co veřejnost kritizuje, je 2.třída. Nejeden cestující si stěžuje na malé pohodlí sedaček ve dvojce, a taky na "myslivecký" vzhled interiéru vůbec.
Posledním zástupcem ze střední Evropy je švýcarská jednotka s označním 610. Od předchozích dvou jednotek se tato liší především jménem výrobce. Zatímco německé a rakouské jednotky dělala firma Siemens, švýcarské jednotky zpracoval francouzský Alstom. Diváci mohly jednu ze čtrnácti těchto jednotek vidět i na posledním Innotrains v Berlíně. Původně tyto jednotky vlastnila švýcarsko-italská soukromá společnost Cisalpino. Ta naneštěstí zanikla, a tak připadlo 7 jednotek Švýcarům, a 7 Italům. Nicméně, Italové mají v soutěži úplně jiného koně.
A tím zástupcem je jednotka řady 500. Tento typ jednotek se vyznačuje hlavně svým agresivním vzhledem, který se s barevnou kombinací náramně povedl. Stejně jako rakouské railjety, i tato jednotka má v interiéru bussines třídu. Jenomže, tyto jednotky drží v této anketě jeden rekord. A odhaduji, že většinu civilizace tento rekord nepotěší. Tyto jednotky mají totiž nejmenší sedačky v celé anketě. Odhaduji, že pokud neměříte míň než 150 cm, hlavu si opřete jen za cenu velmi nekulturního a nepohodlného sezení.
Další "rekordman" v naší soutěži pochází z Francie. Tentokrát by se ale hodilo spíše označení "unikát v kategorii". Francouzský TGV Duplex je totiž dvoupatrová jednotka. Asi se mě někteří začnout ptát, jestli rychlostní rekord drží dvoupatrová jednotka. Můžete zůstat klidní, nedrží. Ale nebojte se, stejný typ jednotek jako je TGV POS (jednotka, jenž drží rychlostní rekord), bude zastoupena v belgických barvách. Ale zpátky k Duplexu. Tyto jednotky mají velice komfortní interiér v 1.třídě. Druhá třída sice vypadá i oproti jiným soupeřům "obyčejněji", ale vzhledem k tomu, že vlaky značka TGV je v Evropě nejznámější, tak i Duplex patří k favoritům.
A tady máme slibovaného rekordmana v rychlostním rekordu. Všeobecně se tato jednotka v Belgii označuje jako Thalys PBKA. Tyto jednotky měly ještě nedávno velice komfortní 1.třídu a "obyčejnější" 2.třídu, ale nedávno prošly modernizací. Výsledkem je to, že 2.třída je najednou "konkurenceschopnější" a 1.třída dostala mírné zlepšení. Barvy sedaček byly vždy červené, a na tom se nic nezměnilo ani po modernizaci. I tuto jednotku má na svědomí Alstom.
V této kategorii jsou vlastně zastoupeny pouze 3 výrobci - Siemens, Alstom a Talgo. A právě poslední jmenovaný vyrobil jednotky řady 102. Tyto jednotky připomínají svou délkou vozů jednotky TGV a Thalys. I tyto jednotky mají tři třídy, ale nedovolím si odvážit tvrdit, že ta nejvyšší třída je přímo "Bussines class". Mezi Club (1.třída) a Preferente (2.třída) jsou totiž jen 2 rozdíly: Club má sedačky kožené a všechny stolky dřevěné. Jinak mezi těmito třídami není absolutně žádný rozdíl. Třída Turista je vlastně něco, jako standartní druhá třída...
Už pátým produktem od firmy Alstom je v této soutěži jednotka 390, určena pro Velkou Británii. Narozdíl od ostatních soutěžících tuto jednotku provozuje soukromá firma Virgin. Tuto firmu vlastní velmi slavná osobnost nesoucí jméno Richard Branson. Tento člověk působí i v leteckém průmyslu. Ale vraťme se raději zpátky k železnici. Britští fanoušci železnice je rádi fotí, a asi jsou na tyto jednotky hrdí. Odhaduji, že na YouTube je o těchto jednotkách z této kategorie snad nejvíce videí. Tyto jednotky navíc zastávají heslo "V jednoduchosti je síla." Když se podíváte do interiéru, snad pochopíte.
Třetí a zároveň poslední jednotkou vyrobenou v dílnách Siemensu, je ruský Sapsan. Tyto jednotky patří k těm nejnovějším, co tu v soutěži vůbec máme. Pravidelně nasazovány do provozu byly až koncem roku 2009. Při příchodu do 1.třídy se obyčejný Evropan asi zděsí, protože uspořádání sedadel je 2+2. Až se ale dozví informace o těchto jednotkách, zjistí, že o žádné "snižování komfortu" se nejedná. Tyto jednotky jsou totiž širší než je v Evropě obyklé (1520 mm). O to více bude cestující 2.třídy překvapen tím, že i ve 2.třídě je uspořádání sedadel 2+2. Jenom ta sedadla jsou trochu užší, a hlavně nejsou kožená. To jsou hlavní rozdíly mezi 1. a 2.třídou.
Švýcarsko, Itálie, Francie, Belgie, Velká Británie a teď i Finsko. Co mají tyto země společného? Všem kandidátům na vítězství vyrobil "vysokorychlostní vlak" Alstom. A jak už jsem napověděl, ankety se zúčastnilo i finské Allegro. Tedy, lépe řečeno rusko-finské. Tyto jednotky totiž vlastní společnost Karelian Trains, která vznikla spojením RŽD (ruský národní dopravce) VR (finský národní dopravce). I když nejde přesně určit, kdo tuto společnost vlastní více, rozhodl jsem se pro Finy z jednoho důvodu. Alstom jim už podobné jednotky vyrobil. Tyto jednotky mají jen málo odlišného, co se technického provedení týče. Rusko-finská Allegra (lépe řečeno pendolína ) se nápadně podobají našim českým pendolínům. Ale kvůli interiéru jsem dal v této anketě přednost "Finorusům". To samé mohu říct i o slovinských a portugalských pendolínech. Tyto pendolina jsou vlastně nejnovější vozidla, které kandidují v této kategorii. Poprvé vyjela až koncem roku 2010. V interiéru jsou použity světlé barvy. I přesto vypadá interiér velice zajímavě, posuďte sami.
DB ICE 3 | |
ÖBB railjet | |
RENFE Talgo | |
RŽD Velaro | |
Trenitalia 500 | |
SBB 610 | |
SNCF TGV Duplex | |
SNCB TGV | |
Virgin 390 | |
CP 4000 |
PS: Schválně jsem neúvaděl do technických údajů maximální rychlost. Mým záměrem není, abyste hodnotili vlaky podle rychlosti, ale podle spíše podle "líbivosti". Pokud ale technické údaje znáte, a chcete hodnotit vlaky podle nich, nikdo vám nebrání!