Osobní vozy 2.třídy
![]() |
Bmz | ![]() |
![]() |
BDghmeer | ![]() |
![]() |
Bmz | ![]() |
Bmnopuz | ![]() |
|
![]() |
Bmz | ![]() |
![]() |
B10T | ![]() |
![]() |
Beelmt | ![]() |
ArenaWays | BHmeeb | ![]() |
![]() |
Téoz | ![]() |
![]() |
Bee | ![]() |
Ani v kategorii "Osobní vozy 2.třídy" nechybí český zástupce. Je jím vůz Bmz245, jehož vyrobila za pomoci Siemense Vagónka Studénka. Vozy této řady nejsou nikterak staré - naopak, v této kategorii patří k nejmladším. Jejich výroba se totiž datuje na léta 1999 a 2000. Původně jsem chtěl, aby Českou republiku v této kategorii reprezentovaly nověji vyrobené vozy řady Bmz241, ale nakonec jsem usoudil, že by této anketě vůbec neškodilo něco "kontrovérznějšího". S menší nadsázkou se dá říct, že právě vozy této řady jsou v podobné situaci jako Silvio Berlusconi, tzn. někdo je miluje, někdo je nenávidí. Mohou za to sedačky, které jsou velmi měkké. Železniční fanoušci mají většinou rádi měkkkčí sedačky, ale pro některé jsou sedačky až příliš měkké. Větší problém ale představuje prosezenost sedaček. Zatímco u většiny vozů se dlouho prosezená sedačka pozná tím, že místy zesvětlí, tady se to pozná tím, že ta sedačka vypadá, jako kdyby ji někdo polil žlutou kapalinou, což některé cestující odrazuje. I přes to se najdou fanoušci těchto vozů, kteří pohodlnost sedaček ocení. Tyto vozy můžou jezdit 200 km/h, a najdete je ve vlacích z Prahy do Vídně, Berlína a Mnichova.
I o slovenském zástupci by se mohly dnes a denně vést dlouhé diskuze. Slovenských vozů řady Bdghmeer existuje 9, ale existují už 4 verze tohoto vozu! Může za to chaotická dohoda mezi ZSSK a ZOŠ Trnava, která tyto vozy modernizuje. Tyto vozy původně totiž byly vyrobeny na konci komunistické éry vagónkou z Görtlize. Tyto vozy slouží nejen jako oddílové vozy 2.třídy, ale také jako služební vozy. A právě se služební částí tohoto vozu jsou samé problémy. ŽOS Trnava absolutně neví, jak ji "co nejideálněji" vyrobit. Nicméně, o oddílové části bych se tady nechtěl bavit, protože toto je soutěž o nejlepší vůz 2.třídy, a nikoliv o nejlepší služebňák. V tomto voze je pět kupéček a velkoprostorový oddíl, který je určen pro 12 cestujících. Ovšem, ani ve velkoprostorovém oddíle nejsou. Ve voze na první pohled jistě zaujmou dřevěné rozkládací stolky, které velice dobře barevně oživují každý oddíl. Sedačky jsou od firmy BorCad. Jsou relativně pohodlné, ale bohužel nepolohovatelná, což je škoda. Nicméně, myslím si, že i přes všechna negativa mají vozy této řady šanci v anketě uspět. Mohou dosahovat rychlosti 160 km/h. V Česku je lze občas potkat na EC Košičan.
Tradiční zemí v této anketě je Rakousko. A jako vždy i tady Rakušané patří k favoritům. Tuto zemi zastupují vozy Bbvmz. Tyto vozy vznikly z vozů Amz, tedy, z vozů 1.třídy. A jde to poznat. Vozy mají například úplně stejný typ sedaček, jako má vůz řady Amz, který kandiduje v anketě o nejlepší osobní vůz 1.třídy. Jenom jiný potah! A taky v tom voze je "shodou okolností" stejně dlouhé kupé jako právě v Amz. Nicméně, musí jít poznat, že se jedná o vůz 2.třídy. A to taky poznat jde díky mnoha věcem, jako jsou kratší stolky v kupéčku, čalounění typické pro 2.třídu rakouských vagónů atd. Vozy nabízí 6 kupéček po šesti místech, plus jedno kupéčko, kde jsou kožené sedačky, ale je určeno pro vozíčkáře. Ve voze je také oddíl vhodný pro přepravu kol, ale tento oddíl není pro nás zas tak až důležitý. Vůz je schválen pro rychlost 200 km/h, a můžeme ho potkat na vlaku EC 172/173 Vindobona. Tento vlak jezdí z Villachu přes Břeclav, Brno a Prahu až do Hamburku, nicméně, sednout si do tohoto vagónu, a zabrat kupé pro sebe či rodinu, je velmi těžký úkol. Pokud se tím chceš svézt, doporučuji místenku!